"Ο Απ. Πάνας- Ειδικός Αγορητής στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων"2/6/2020
Τη στιγμή που, λόγω των περιοριστικών μέτρων του κορονοϊού, όλες οι κατηγορίες αγροτικών δραστηριοτήτων επλήγησαν οριζόντια, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης φέρνει ένα σχέδιο νόμου που δεν ανταποκρίνεται στις επιτακτικές ανάγκες του αγρότη, μη δίνοντας λύσεις ρευστότητας, που είναι το βασικό πρόβλημα σε αυτή τη χρονική συγκυρία. Αντιθέτως ρυθμίζει θέματα σημαντικά μεν, όπως το θέμα των βοσκοτόπων, η καλλιέργεια βιομηχανικής κάνναβης, ζητήματα του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου, θέματα της αλιείας και της προστασίας των αλιευμάτων, εισάγει για πρώτη φορά το Εθνικό Μελισσοκομικό Μητρώο και ρυθμίζει τα περί ανάκτησης των αγροτικών ενισχύσεων κατ’ εκτέλεση αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ο κος Πάνας εστίασε την κριτική του στο ότι δε δίνονται για άλλη μια φορά απαντήσεις στα κρίσιμα ερωτήματα που έχει απευθύνει το Κίνημα Αλλαγής ιδίως κατά την κρίση του κορονοϊού και απασχολούν τον αγρότη στην καθημερινότητά του. Όπως π.χ. πότε θα ολοκληρωθεί η περιβόητη αναδιάρθρωση του κανονισμού του ΕΛΓΑ ώστε να αφομοιώσει τις επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή στις αγροτικές εκτάσεις; Προ ολίγων ημερών στη Χαλκιδική, καταστράφηκε από το χαλάζι το 50% των καλλιεργειών. Τί θα γίνει, ακόμη, με τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία και την εφορία; θα υπάρξει άμεση καταβολή των αποζημιώσεων του 2019 που βρίσκονται σε εκκρεμότητα; θα υπάρξει ταχύτερη καταβολή των κοινοτικών ενισχύσεων ή πώς θα αξιοποιηθεί το ποσό των 446 εκ. ευρώ που επιστρέφεται στην Ελλάδα με αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ο Βουλευτής Χαλκιδικής καταλήγει: ‘’Πρόκειται για νομοσχέδιο ναι μεν σε θετική κατεύθυνση, από το οποίο ωστόσο απουσιάζει η καινοτομία και η ουσιαστική προαγωγή του ρόλου του πρωτογενούς τομέα στην οικονομία. Περιμένουμε από την ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης να υλοποιήσει επιτέλους το πρόγραμμά του και να προχωρήσει σε τομές που θα δώσουν πραγματική πνοή και αναπτυξιακή ώθηση στον πρωτογενή τομέα της χώρας, τον κλάδο της οικονομίας που αποτελεί τη διέξοδο από την κρίση, το θεμέλιο λίθο ενός νέου παραγωγικού μοντέλου ανάπτυξης. ’’ Αναλυτικά η Τοποθέτηση του κου Πάνα είχε ως εξής: ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ Συζήτηση επί του σχεδίου νόμου του Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης με θέμα ‘’Ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα’’ ‘’Ευχαριστώ Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, Συζητάμε σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής ένα σχέδιο νόμου με θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων. Ένα νομοσχέδιο 31 άρθρων που θα συζητηθεί σε δύο συνεδριάσεις!! Γεγονός που προκαλεί πραγματικά εντύπωση τη στιγμή που άλλα πολύ μεγαλύτερης βαρύτητας νομοσχέδια συζητήθηκαν σε μία μόνο συνεδρίαση, με προφανή πολιτική σκοπιμότητα. Όπως και με προφανή σκοπιμότητα τεχνιέντως η Κυβέρνηση επέλεξε να καταθέσει ένα νομοσχέδιο για τα αγροτικά θέματα σε αυτή τη χρονική συγκυρία που επί της ουσίας δεν έχει να προσδώσει κάτι καινούργιο στον πρωτογενή τομέα. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, Εμείς στο Κίνημα Αλλαγής αυτό το διάστημα των 10 μηνών θητείας της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, δεν έχουμε σταματήσει να αναδεικνύουμε τις παθογένειες που αναχαιτίζουν την πρόοδο του αγρότη και του αγροδιατροφικού τομέα εν γένει στη χώρα. Έχουμε αναδείξει χρόνια προβλήματα που ταλανίζουν τον αγροτικό κλάδο και δυσχεραίνουν την καθημερινότητα του αγρότη όπως:
Είμαστε από τους πρώτους που μίλησαν για την πράσινη ανάπτυξη, την ευφυή γεωργία, την εκπαίδευση του αγρότη σε νέες καλλιεργητικές μεθόδους, την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και την έγκαιρη προστασία των αγροτικών συμφερόντων από αυτές. Έχουμε αποδείξει όλα αυτά τα χρόνια και επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ ότι επιδίωξή μας ήταν πάντα ο πρωτογενής τομέας να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην οικονομία της χώρας, ο αγρότης να αντιμετωπίζεται από το Κράτος σαν επαγγελματίας με αξιοπρεπές εισόδημα, με προοπτικές εξέλιξης και όχι να βρίσκεται στα μετόπισθεν της κοινωνίας, παραγκωνισμένος και υποτιμημένος. Η ελληνική ύπαιθρος ήταν ανέκαθεν το στήριγμα και ο συνεκτικός κρίκος των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών. Την περίοδο της κρίσης, ωστόσο, προστέθηκαν και άλλες παράμετροι. Με τη συνολική αναδιάταξη του οικονομικού μοντέλου λειτουργίας της χώρας και την επανεξέταση των παραγωγικών προοπτικών ανάπτυξης, ο πρωτογενής τομέας φαίνεται να αποτελεί ο κατεξοχήν κλάδος στον οποίο πρέπει να επενδύσουμε αν θέλουμε να βγούμε από την κρίση. Την κρίση και της προηγούμενης δεκαετίας αλλά και την νέα κρίση που βιώνουμε, αυτή που προκάλεσαν τα περιοριστικά μέτρα κατά της εξάπλωσης του κορονοϊού. Μπροστά στα εκάστοτε οικονομικά και κοινωνικά αδιέξοδα, η αγροτική παραγωγή μπορεί να αναπροσαρμόζεται και με τα κατάλληλα εκπαιδευτικά και χρηματοδοτικά εργαλεία να αποτελέσει κερδοφόρα λύση, προσοδοφόρα διέξοδος. Δε μπορούμε λοιπόν να μη μιλήσουμε επ’ αφορμή του εν λόγω νομοσχεδίου, για τη συνολική πολιτική της Κυβέρνησης στον αγροτικό τομέα τους τελευταίους δέκα μήνες. Διότι, δεδομένου ότι το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου αποτελεί μια συρραφή διαδικαστικών ρυθμίσεων και τροποποιήσεων του ήδη υφιστάμενου πλαισίου χωρίς να αναιρούμε την θετική συμβολή πολλών εξ’ αυτών των τροποποιήσεων στην αντιμετώπιση πολλών γραφειοκρατικών αγκυλώσεων, η διήμερη συζήτηση θεωρούμε ότι προσφέρεται για ανάδειξη των προβλημάτων του αγροτικού τομέα που διογκώνονται και λόγω της κρίσης του κορονοϊού και χρονίζουν και που η ηγεσία του ΥΠΑΑΤ έχει φανεί ανεπαρκής ως προς την αντιμετώπισή τους. Από την πρώτη στιγμή λοιπόν τοποθέτησής μας επί του εν λόγω νομοσχεδίου, εστιάσαμε την κριτική μας στην επιλογή της χρονικής στιγμής κατάθεσής του, με δεδομένο ότι η θεματολογία του δε λύνει το βασικό πρόβλημα του αγρότη αυτή τη στιγμή που είναι ένα : η απουσία επαρκούς χρηματοδότησης. Κύριε Υπουργέ, Τα 150 εκατ. Ευρώ που διέθεσε το Υπουργείο Οικονομικών στο Υπουργείο Αγρ. Ανάπτυξης, χαρακτηρίστηκαν από το Κίνημα Αλλαγής ‘’σταγόνα στον ωκεανό’’, κοινώς ‘’ψίχουλα’’ και δικαίως… Καθώς δεν υπάρχει καμία παράλληλη ρύθμιση για τις πάγιες υποχρεώσεις των αγροτών που τρέχουν (φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις, λειτουργικά έξοδα, κόστος παραγωγής), ενώ για τις υπόλοιπες πληττόμενες κατηγορίες επαγγελματιών έχουν εξαγγελθεί μέτρα ελάφρυνσης για να μπορούν να λειτουργήσουν. Ο αγρότης είναι επαγγελματίας δεύτερης και τρίτης κατηγορίας; Εσείς, κύριε Υπουργέ, είπατε από την πρώτη στιγμή ότι τα μέτρα στήριξης θα κατευθυνθούν στους αγρότες που πραγματικά πλήττονται. Μάλιστα. Μπορείτε σήμερα μετά από δυόμιση μήνες κρίσης, να πείτε με ασφάλεια ποιες κατηγορίες αγροτών δεν έχουν πληγεί; Μπορεί να μην έχουν πληγεί όλες το ίδιο. Το ακούμε αυτό. Αλλά έχουν πληγεί ΟΛΟΙ ανεξαιρέτως σε κάποιο βαθμό. Τα 150 εκατ. Ευρώ αρκούν για στηρίξουν τον κόσμο αυτό; Οι κτηνοτρόφοι ήταν οι πρώτοι πληττόμενοι με την αδυναμία πώλησης των αμνοεριφίων και του συνόλου των προϊόντων τους το Πάσχα. Οι αλιείς στη συνέχεια, με την αδυναμία πώλησης των αλιευμάτων τους στους χώρους εστίασης και στις τουριστικές επιχειρήσεις. Σας έχουμε απευθύνει ερωτήματα και για το σύνολο των αγροτικών κλάδων και για τον καθένα επιμέρους, προτείνοντας παράλληλα λύσεις. Όλο αυτό το διάστημα ερχόμαστε και σας ασκούμε κριτική, έχοντας ταυτόχρονα συγκεκριμένες προτάσεις για τον αγροτικό κόσμο. Δυστυχώς όμως όχι μόνο τις δικές μας προτάσεις δε μπορείτε να εφαρμόσετε αλλά δεν έχουμε δει να εφαρμόζετε ούτε καλά καλά το πρόγραμμα της Κυβέρνησής σας στον αγροτικό τομέα. Πού είναι η περιβόητη αναδιάρθρωση του Κανονισμού του ΕΛΓΑ, για την οποία τόσο λόγο και εσείς ο ίδιος έχετε κάνει; Το θέμα που ρυθμίζει το εν λόγω νομοσχέδιο είναι η στελέχωση της νομικής του υπηρεσίας, ούτε λέξη για το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της αναδιάρθρωσης του κανονισμού. Σαφώς και πρέπει να υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο για την επαρκή στελέχωση της νομικής υπηρεσίας ενός οργανισμού με τέτοιο όγκο θεμάτων. Αλλά δε μπορεί να είναι αυτό το πρωτεύον ζήτημα όταν ιδίως τα ακραία καιρικά φαινόμενα καταστρέφουν ολοσχερώς αγροτικές εκτάσεις, πετώντας στον κάδο των αχρήστων τους κόπους μιας χρονιάς. Πριν λίγες μέρες, στον τόπο μου, στη Χαλκιδική είχαμε χαλαζόπτωση που κατέστρεψε, σύμφωνα με τα λεγόμενα των ίδιων των αγροτών, το 50% της καλλιέργειας. Οι αποζημιώσεις των αγροτών από το καταστροφικό χαλάζι του περσινού Ιουλίου συνεχίζουν ακόμα να καταβάλλονται, μετά από 10 ολόκληρους μήνες. Δε θα έπρεπε να υπάρχει ενεργοποίηση του μηχανισμού και επιτάχυνση αυτής της διαδικασίας ώστε οι αγρότες που πλήττονται να αποζημιώνονται όσο το δυνατόν γρηγορότερα και να μπαίνουν ξανά στην παραγωγική διαδικασία; Δε μπορεί ο Κανονισμός του ΕΛΓΑ να παραμένει στα δεδομένα της προηγούμενης δεκαετίας, τη στιγμή που τα δεδομένα αλλάζουν με ραγδαίους ρυθμούς. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι η τελευταία ουσιαστική μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου του Οργανισμού έγινε με τον ν. 3877/2010 επί Κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ. Για το θέμα αυτό θα έπρεπε επομένως να υπάρξει ρύθμιση σε αυτό το νομοσχέδιο, αφού ο σκοπός του είναι να ρυθμίσει κενά και ελλείψεις του παρελθόντος που εμποδίζουν την ενάσκηση της πολιτικής από την ηγεσία του ΥΠΑΑΤ. Άλλο μεγάλο θέμα είναι η αδειοδότηση των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων. Τα τελευταία χρόνια δίνεται η μια παράταση μετά την άλλη και το πρόβλημα δε λύνεται. Υπάρχουν φωνές αγροτών που λένε ότι αυτό που χρειάζεται είναι μια συνολική αλλαγή στη διαδικασία της συγκέντρωσης και κατάθεσης των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Επίσης πολλοί μιλούν για αναγκαιότητα αλλαγής των πολεοδομικών σχεδίων από τους Δήμους, ενώ κατά κοινή ομολογία η ευθύνη ανήκει κατά κύριο λόγο στα δασαρχεία, τα οποία καθυστερούν αδικαιολόγητα στην διεκπεραίωση των διαδικασιών. Λόγω αυτών των παλινωδιών και καθυστερήσεων, η διοίκηση του ΥΠΑΑΤ κατέληξε να ζητήσει την επιστροφή της ενίσχυσης που είχαν λάβει οι νέοι αγρότες και να τους καταστρέψει κυριολεκτικά την στιγμή που πλήττονται από την κρίση. Επιπλέον, τα προβλήματα των νέων αγροτών δεν σταματούν εδώ, καθώς χαρακτηριστικά λένε ότι 10 μπαίνουν στο επάγγελμα, 9 βγαίνουν. Δεν υπάρχουν προγράμματα χρηματοδότησης, η απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων είναι περιορισμένη και τα κίνητρα διαρκώς φθίνουν. Πού είναι λοιπόν επί της ουσίας το ενδιαφέρον του Κράτους για τον παραγωγό; Για να συνοψίσουμε λοιπόν σε συγκεκριμένα ζητήματα, εκκρεμούν και περιμένουμε απαντήσεις σε μια σειρά από πρακτικά για τον αγρότη θέματα, τα οποία αναδείξαμε καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου λήψης περιοριστικών μέτρων κατά του κορονοϊού. Μέτρα που θα διευκολύνουν την παραγωγή και θα δώσουν οικονομική ανάσα στον αγροτικό κόσμο όπως: -η δανειοδότηση με χαμηλότοκα δάνεια ως κεφάλαια κίνησης, αξιοποιώντας αντίστοιχα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, -η εξειδίκευση των μέτρων στήριξης που έχετε εξαγγείλει για τους ιχθυοκαλλιεργητές και γενικότερα για την αλιεία , με δεδομένο ότι οι εξαγωγές έχουν ήδη δεχθεί μεγάλο πλήγμα; - Τί θα γίνει, ακόμη, με τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία και την εφορία; -Θα υπάρξει άμεση καταβολή των αποζημιώσεων του 2019 που βρίσκονται σε εκκρεμότητα; -Θα υπάρξει ταχύτερη καταβολή των κοινοτικών ενισχύσεων, ώστε με χρήση προκαταβολών, οι γεωργοί και κτηνοτρόφοι να εξασφαλίσουν την ταμειακή ρευστότητα που χρειάζονται; -Θα αλλάξουν τα κριτήρια για την απόδοση των εξισωτικών αποζημιώσεων, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των δικαιούχων; - Πώς θα αξιοποιηθεί, το ποσό των 446 εκ. ευρώ που επιστρέφεται στην Ελλάδα, με αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε να ενισχυθεί πραγματικά η αγροτική οικονομία και να επεκταθούν οι δυνατότητες αγροτικών δραστηριοτήτων και παραγωγής μέσω της αύξησης των βοσκήσιμων εκτάσεων; - Από ποιο σκέλος του κρατικού προϋπολογισμού, τέλος, θα επιδοτηθούν οι κτηνοτρόφοι, καθώς έχετε εξαγγείλει ότι η εν λόγω κατηγορία αγροτών θα επιδοτηθεί από κρατικά κονδύλια, ενώ οι υπόλοιποι κλάδοι θα χρηματοδοτηθούν, (5.000 ευρώ/ αγρότη και 50.000 ευρώ/επιχείρηση), όπως ανακοινώσατε, από κρατικά κονδύλια; Και αφού αναφέρθηκα στους κτηνοτρόφους, έναν από τους περισσότερο πληττόμενους αγροτικούς κλάδους το τελευταίο ιδίως χρονικό διάστημα, γιατί δεν προτείνατε με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο κάποια ευνοϊκή καινοτόμα ρύθμιση για την κτηνοτροφία; Να αναφερθώ, τέλος, στο άρθρο 28 του υπό συζήτηση σχεδίου νόμου με τίτλο ‘’μη συμμορφώσεις ως προς τη σήμανση των ενδείξεων Π.Ο.Π, Π.Γ.Ε., Ε.Π.Ι.Π.’’ το οποίο, όπως ισχυρίζεστε, αποτελεί καινοτομία. Καινοτομία γιατί προβλέπει εκτός από διοικητικές και νέες ποινικές κυρώσεις για τις παράνομες ελληνοποιήσεις, όπως αναφέρει το άρθρο. Η παράταξή μας έχει αναδείξει με κάθε πρόσφορο μέσο το φαινόμενο των ελληνοποιήσεων. Έχουμε ζητήσει να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο ξεκινώντας από την εντατικοποίηση και αύξηση των ελέγχων των αρμόδιων αρχών και τη διασφάλιση της δημοσιότητας μέσω του ΕΦΕΤ. Προφανώς και δεν διαφωνούμε με την αυστηροποίηση των προστίμων και με την ποινικοποίηση των ελληνοποιήσεων, θεωρούμε όμως ότι το νήμα πρέπει να το πιάσουμε από την αρχή και όχι από τη μέση ούτε από το τέλος φυσικά. Χρειάζεται, επομένως, ολοκληρωμένο σχέδιο για την πάταξη του φαινομένου αυτού που αποτελεί πραγματική μάστιγα για το αγροτικό εισόδημα αλλά και για την προσπάθεια προστασίας των συμφερόντων του καταναλωτή. Δεν αρκούν αποσπασματικές διατάξεις, είναι αναγκαία μια εφ΄ όλης της ύλης συζήτηση επί του θέματος με το άνοιγμα ενός δημοσίου διαλόγου για αυτό το διαχρονικό πρόβλημα; Ως προς τα ειδικότερα σημεία επί των άρθρων του νομοσχεδίου που για μας παρουσιάζουν ενδιαφέρον σχολιασμού, θα αναφερθώ σχετικά στη δευτερολογία μου. ‘’ Comments are closed.
|
Αρχείο
April 2024
|