Στην παρέμβασή του ο κ. Πάνας αναφέρει, πως οι επιχειρήσεις λόγω της πανδημίας ενισχύθηκαν με μη επιστρεπτέες ενισχύσεις, μέσω των προγραμμάτων εστίασης, τουρισμού και Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων. Τα χρήματα που έλαβαν μεμονωμένα ή και συνδυαστικά θα έπρεπε να τα αναλώσουν έως 31/12/21.Αυτό όμως, δεν κατέστη δυνατόν για πληθώρα επιχειρήσεων, καθώς λόγω της δυσμενούς κατάστασης, είτε υπολειτουργούσαν, είτε δε λειτουργούσαν, διότι δεν είχαν αγοραστικό κοινό.
Επιπλέον ο Βουλευτής σημειώνει, πως αποτέλεσμα αυτού ήταν να μην έχουν αναλώσει έως 31/12/21 τα εισπραχθέντα ποσά και να καλούνται να επιστρέψουν το μη αναλωθέν ποσό εντόκως και αντί να ενισχυθούν ουσιαστικά θα βρεθούν με χρέος προς το Δημόσιο. Ο κ. Πάνας δήλωσε σχετικά : « Η παρέμβαση αυτή έρχεται ως συνέχεια των παρεμβάσεών μου για την πολύπλευρη στήριξη των επιχειρήσεων που προσπαθούν να επιβιώσουν μέσα από επανειλημμένα πλήγματα λόγω οικονομικής κρίσης ιδιαίτερα στη Χαλκιδική. Έτσι ζητώ από τους αρμόδιους Υπουργούς οι επιχειρήσεις να μη βρεθούν με χρέος προς το Δημόσιο, προτείνοντας, ο δικαιούχος να επιλέξει για χρονικό διάστημα απορρόφησης των εισπραχθέντων ποσών είτε στο έτος 2021 είτε στο έτος 2022». Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης: ΕΡΩΤΗΣΗ Προς τους κ. κ. Υπουργούς : 1)Οικονομικών κ. Σταϊκούρα Χρήστο 2)Ανάπτυξης και Επενδύσεων : κ. Γεωργιάδη Άδωνη 3)Τουρισμού κ. Κικίλια Βασίλειο Θέμα : «Περιφερειακές Ενισχύσεις covid και ενισχύσεις από το ΕΠ Ανταγωνιστικότητα για Τουρισμό και Εστίαση μένουν αναπορρόφητες με κίνδυνο την οικονομική επιβάρυνση των επιχειρήσεων ». Κύριοι Υπουργοί, Όπως γνωρίζετε πολλές επιχειρήσεις έλαβαν ενισχύσεις κεφαλαίου κίνησης τόσο από τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα, όσο και από τα Προγράμματα Επιδότησης Κεφαλαίου Κίνησης σε επιχειρήσεις εστίασης για προμήθεια πρώτων υλών, ή και από το πρόγραμμα Επιδότησης κεφαλαίου κίνησης πληττόμενων από την πανδημία τουριστικών επιχειρήσεων φιλοξενίας. Συγκεκριμένα, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, δόθηκαν μη επιστρεπτέες ενισχύσεις προς τις επιχειρήσεις μέσω των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων οι οποίες αφορούσαν στην απώλεια εισοδήματος που υπέστησαν οι επιχειρήσεις εν μέσω πανδημίας, ενώ οι μη επιστρεπτέες ενισχύσεις των κλάδων τουρισμού και της εστίασης δόθηκαν για την επανεκκίνηση των επιχειρήσεων των αντίστοιχων κλάδων, δηλαδή ήταν διαφορετικής στόχευσης και σκοπού. Για το πρόγραμμα της Εστίασης και του Τουρισμού οι επιλέξιμες δαπάνες ανάλωσης του χορηγηθέντος κεφαλαίου ήταν οι αποκλειστικά για αγορές πρώτων υλών και άλλων υλικών αγαθών (που έχουν ΦΠΑ), ενώ οι δαπάνες των ΠΕΠ αφορούσαν επιπλέον και ενοίκια, μισθοδοσίες (που δεν έχουν ΦΠΑ). Οι ενισχύσεις αυτές παρασχέθηκαν υπό τους όρους:
Όπως γίνεται αντιληπτό εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος από το άνοιγμα των επιχειρήσεων εντός COVID έως και 31/12/21, έπρεπε να γίνει η ανάλωση των ληφθέντων ποσών στους ίδιους κωδικούς. Εδώ να επισημανθεί και η επιπλέον αστοχία των προκηρύξεων η οποία ενώ ζητά και δαπάνες που ΔΕΝ περιέχουν ΦΠΑ (ενοίκια και μισθοδοσία) στο τέλος λαμβάνει υπόψη του για σύγκριση μόνο δαπάνες που περιέχουν ΦΠΑ. (Δες το παραπάνω σημείο 3 των προϋποθέσεων) Τα χρήματα λοιπόν, που έλαβαν μεμονωμένα ή και συνδυαστικά από τα προγράμματα, θα έπρεπε να τα αναλώσουν έως 31/12/21. Κατά τον σχεδιασμό των προγραμμάτων, δεν λήφθηκε υπόψη ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις του Τουρισμού και της Εστίασης, θα ήταν αδύνατο να αναλώσουν τα κεφάλαια αυτά στο χρονικό διάστημα έως 31/12/21, διότι είτε υπολειτουργούσαν, είτε ΔΕΝ λειτουργούσαν, είτε λειτουργούσαν διαλειμματικά, είτε δεν υπήρχε νόημα λειτουργίας τους, λόγω χωροθέτησής τους (τουριστικές, ορεινές κλπ) και πολλές από αυτές, ακόμη ΔΕΝ λειτουργούν κανονικά, διότι ΔΕΝ υπάρχει πελατειακό κοινό. Επιπρόσθετα, αρκετές επιχειρήσεις έλαβαν τις ενισχύσεις στο τέλος του 2021 με αποτέλεσμα να μην έχουν τον χρόνο να τα απορροφήσουν. Ενώ επιπλέον σε πλήθος από αυτές το χορηγηθέν ποσό (έως και το 30%) παρακρατήθηκε από τον ΕΦΚΑ ή το Δημόσιο (Δ.Ο.Υ.) λόγω οφειλών τους. Αποτέλεσμα αυτού είναι να ΜΗΝ ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΛΩΣΕΙ έως 31/12/21 τα εισπραχθέντα ποσά και να καλούνται να επιστρέψουν το μη αναλωθέν ποσό εντόκως. Έτσι οι επιχειρήσεις αντί να ενισχυθούν, θα βρεθούν με χρέος προς το Δημόσιο. Το γεγονός αυτό δημιουργεί όπως καταλαβαίνετε τεράστια προβλήματα και ειδικά στις μικρές επιχειρήσεις οι οποίες λειτουργούν στις Περιφέρειες και οι οποίες θα κληθούν να επιστρέψουν εντόκως τα χρήματα που έλαβαν. Επιπλέον δε, ο συνδυαστικός έλεγχος (για όλα τα προγράμματα από τα οποία εισέπραξε η επιχείρηση) γίνεται με κωδικό πεδίου 367 του εντύπου ΦΠΑ δηλαδή λαμβάνει υπόψη του μόνο τις δαπάνες ΦΠΑ ενώ δεν λαμβάνει υπόψη του, κατά αστοχία του σχεδιασμού των προσκλήσεων, τις δαπάνες Ενοικίων, Μισθοδοσίας και ΕΦΚΑ που είναι επίσης επιλέξιμες αλλά ΔΕΝ λαμβάνονται υπόψη τελικά στην σύγκριση. Το ανακύπτων πρόβλημα θα μπορούσε να λυθεί με μετατόπιση του χρονικού διαστήματος που απαιτείται για την ανάλωση των ποσών έως και 31/12/22, μεμονωμένα ή και συνδυαστικά τόσο για τα προγράμματα Εστίασης και Τουρισμού όσο και της αντίστοιχης δράσης ενίσχυσης από τις Περιφέρειες, με μια απλή αίτηση της Δικαιούχου επιχείρησης. Άλλωστε ήδη με το αρίθμ. 139280/20-12-2021 έγγραφο της Ειδικής Υπηρεσίας Κρατικών Ενισχύσεων, γνωμοδότησε και κατ’ εξαίρεση οι Δικαιούχοι, Επιχειρήσεις στις οποίες ι) η καταβολή του κεφαλαίου κίνησης θα πραγματοποιηθεί εντός του 2022 ή ιι) ήταν κλειστές με κρατική εντολή και διέκοψαν τη λειτουργία τους για κάποιο διάστημα μετά την 1/7/2021 και ανεξαρτήτως του έτους καταβολής της ενίσχυσης (2021 ή 2022), δύνανται κατόπιν αίτησής τους κατά τον έλεγχο των υποχρεώσεων δικαιούχου μετά την ολοκλήρωση της πράξης, να αιτηθούν την υποχρέωση της ανάλωσης του καταβληθέντος κεφαλαίου κίνησης για το έτος 2022. Δηλαδή το περιθώριο μεταβολής των προκηρύξεων υπάρχει και έχει τεκμηριωθεί ήδη από την Ειδική Υπηρεσία Κρατικών Ενισχύσεων Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί : 1)Τι σκοπεύετε να πράξετε, προκειμένου οι επιχειρήσεις να ενισχυθούν και να μη βρεθούν με χρέος προς το Δημόσιο; 2)Προτίθεσθε να προχωρήσετε στον απαραίτητο προγραμματισμό, ώστε οι επιχειρήσεις να δύνανται κατόπιν αίτησής τους κατά τον έλεγχο των υποχρεώσεων δικαιούχου μετά την ολοκλήρωση της πράξης, να αιτηθούν την υποχρέωση της ανάλωσης του καταβληθέντος κεφαλαίου κίνησης για το έτος 2022, τόσο για τα προγράμματα Εστίασης και Τουρισμού όσο και της αντίστοιχης δράσης ενίσχυσης από τις Περιφέρειες ; Comments are closed.
|
Αρχείο
April 2024
|