Επίκαιρη Επερώτηση κατέθεσε ο Βουλευτής Χαλκιδικής Πάνας Απόστολος με την Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κινήματος Αλλαγής προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Σταϊκούρα Χρήστο, τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Γεωργιάδη Σπυρίδωνα – Άδωνι, τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Δένδια Νικόλαο – Γεώργιο, τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Χρυσοχοΐδη Μιχαήλ, τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Παναγιωτόπουλου Νικολάου καθώς και την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Κεραμέως Νίκη, τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Βρούτση Ιωάννη, τον Υπουργό Υγείας κ. Κικίλια Βασίλειο, τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Χατζηδάκη Κωνσταντίνο και την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Μενδώνη Στυλιανή. Επίσης αποδέκτες της Επίκαιρης Επερώτησης αποτελούν ο Υπουργός Δικαιοσύνης κ. Τσιάρας Κωνσταντίνος, ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Θεοδωρικάκος Παναγιώτης, ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου κ. Μηταράκης Παναγιώτης, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κωνσταντίνος Καραμανλή και ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Πλακιωτάκης Ιωάννης. Επιπροσθέτως η Επερώτηση γνωστοποιήθηκε στους Υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Μαυρουδή Βορίδη, Τουρισμού κ. Θεοχάρη Θεοχάρη, Επικρατείας κ. Γεραπετρίτη Γεώργιο, καθώς και στον Υπουργό Επικρατείας κ. Κυριάκου Πιερρακάκη.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Επίκαιρης Επερώτησης: "ΘΕΜΑ: Οι κομματικές σκοπιμότητες που εξυπηρετούν οι πολλαπλές ταχύτητες για τις κρίσεις προϊστάμενων οργανικών μονάδων του «επιτελικού» κράτος της Ν.Δ. Το Υπουργείο Εσωτερικών στις 18 Νοεμβρίου 2019 έθεσε σε διαβούλευση το σχέδιο νόμου με τίτλο «Ρύθμιση Θεμάτων Υπουργείου Εσωτερικών», στο άρθρο 6 του οποίου προτείνονται αλλαγές στις διατάξεις του «Κώδικα Κατάστασης Δημόσιων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ.» (Υπαλληλικός Κώδικας) σχετικά με τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια επιλογής προϊσταμένων οργανικών μονάδων. Στις προτεινόμενες διατάξεις προβλέπεται ότι το νέο σύστημα αξιολόγησης αφορά «σε προκηρύξεις που εκδίδονται μετά την έναρξη ισχύος τους». Υπενθυμίζεται ότι ήδη στη δημόσια διοίκηση έχουν πληρωθεί θέσεις με τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα όπως έχουν τροποποιηθεί από τον ν.4369/2016, έχουν προκηρυχθεί θέσεις βάσει των διατάξεων αυτών ενώ ένας πολύ μεγάλος αριθμός θέσεων συνεχίζει να πληρώνεται, με τοποθετήσεις -αντί κρίσεων- με τις βολικές για την εκάστοτε πολιτική ηγεσία, διατάξεις του άρθρου 18 του ν.4369/2017 καθώς και με τις διατάξεις του άρθρου 87 του υπαλληλικού κώδικα περί αναπλήρωσης προϊσταμένων. Παράλληλα πολλές από τις εκδοθείσες προκηρύξεις που αφορούν σε θέσεις οργανικών μονάδων που έχουν μεταφερθεί με τις αλλαγές με τα π.δ.81/2019 και 84/2019, με αποτέλεσμα σε άλλα Υπουργεία να δρομολογείται η πλήρωση των θέσεων βάσει των προκηρύξεων ενώ, σε άλλα η διαδικασία να έχει ουσιαστικά ανασταλεί και σε άλλα να γίνεται με βάση το άρθρο 18 του ν.4369/2017. Ένα ενδεικτικό της εντελώς ασυντόνιστης λειτουργίας της Κυβέρνησης και της Δημόσιας Διοίκησης στο πεδίο αυτό αποτελεί το Υπουργείο Οικονομικών. Με την αριθμ.2/47983/0004/15-6-2018 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών προκηρύχτηκαν προς πλήρωση οι θέσεις ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης και Υποδιεύθυνσης του Υπουργείου Οικονομικών, κατά εφαρμογή των ρυθμίσεων του Υπαλληλικού κώδικα όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του ν.4369/2016. Ωστόσο στις θέσεις αυτές περιλαμβάνονταν οι θέσεις ευθύνης της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, οι οποίες, μετά τη συγκρότηση της νέας Κυβέρνησης, μεταφέρθηκαν στο Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Παράλληλα, με τις διατάξεις του άρθρου 4 του π.δ.81/2019 η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους μεταφέρθηκε, ως σύνολο αρμοδιοτήτων, θέσεων και προσωπικού, στο Υπουργείο Οικονομικών. Είναι προφανές λοιπόν ότι οι θέσεις ευθύνης του Υπουργείου δεν είναι ίδιες με αυτές που είχαν προκηρυχτεί το έτος 2018 και βρίσκεται σε εξέλιξη μια διαδικασία που αγνοεί τις διοικητικές αλλαγές που έχουν συντελεστεί και επηρεάζουν άμεσα τις επιλογές και τις υποψηφιότητες των υπαλλήλων. Παρόλα αυτά, ο Υπουργός Οικονομικών συνεχίζει τη διαδικασία επιλογής προϊσταμένων στηριζόμενος στους οριστικούς πίνακες υποψηφίων που είχαν καταρτιστεί με τη προκήρυξη έτους 2018, χωρίς να δίνει τη δυνατότητα στους υπαλλήλους να επαναπροσδιορίσουν τις υποψηφιότητες τους, τόσο ως προς τις θέσεις της Γ.Γ.Π.Σ., όσο και ως προς το σύνολο των νέων θέσεων της Γενικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Σε αντίστοιχη περίπτωση η Υπουργός Παιδείας με την υπ’αριθμ. 116834/Γ1/19.07.2019, μετά τη μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ανακάλεσε την 76781/Γ1/15.05.2019 σχετική απόφασή της, με την οποία προκηρύσσονταν η πλήρωση θέσεων ευθύνης επιπέδου Διεύθυνσης. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση έχει επιδοθεί σε μια άνευ προηγουμένου παρέμβαση στην επιλογή γενικών διευθυντών. Ειδικότερα: με το άρθρο 74 του ν. 4635/2019, τροποποιείται το π.δ. 8/2019 «Οργανισμός ΕΦΚΑ», προβλέποντας ότι ως Προϊστάμενοι Γενικής Διεύθυνσης του ΕΦΚΑ επιλέγονται υπάλληλοι μόνο του ΕΦΚΑ, σε αντίθεση με όλες τις άλλες προκηρύξεις αντίστοιχων θέσεων που είναι ανοιχτές (όπως προβλέπεται από τον Υπαλληλικό Κώδικα), σε όλους τους δημοσίους υπαλλήλους και με τις προϋποθέσεις που προβλέπονται από τον Κώδικα. Επιπλέον, με το άρθρο 22 του ν.4647/2019 νομοθετήθηκε ότι ο Γενικός Διευθυντής Κυβερνοασφάλειας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα είναι μετακλητός υπάλληλος ο οποίος θα επιλέγεται από τον ίδιο τον Υπουργό, και με το άρθρο 33 του ν.4662/2020, νομοθετήθηκε ότι ο γενικός γραμματέας πολιτικής προστασίας θα επιλέγει τον γενικό διευθυντή, καταστρατηγώντας, με αυτόν τον τρόπο, κάθε αρχή ισότητας και αξιοκρατίας. Βάσει των ανωτέρω και δεδομένου ότι το Υπουργείο Εσωτερικών έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου, το οποίο αλλάζει εκ βάθρων το ισχύον καθεστώς επιλογής προϊσταμένων στο Ελληνικό Δημόσιο από το οποίο τεκμαίρεται ότι θεωρεί ανεπαρκές το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί: 1. Πόσες θέσεις ευθύνης κάθε επιπέδου έχουν στα Υπουργεία και στα εποπτευόμενα από αυτούς Νομικά Πρόσωπα των οποίων οι θέσεις ευθύνης πληρώνονται βάσει των διατάξεων του Υπαλληλικού Κώδικα; 2. Πόσες από αυτές τις θέσεις και πότε έχουν πληρωθεί με τις πάγιες διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα όπως ισχύουν μετά από προκήρυξη, πόσες και πότε με τις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 18 του ν.4369/2017 και πόσες και πότε με αναπλήρωση βάσει του άρθρου 87 του Υπαλληλικού Κώδικα; 3. Πόσες προκηρύξεις για θέση ευθύνης έχουν εκδοθεί και σε τι φάση βρίσκονται οι σχετικές διαδικασίες; Θα συνεχίσουν εν τέλει διαδικασίες βάσει τέτοιων προκηρύξεων όπως γίνεται στο Υπουργείο Οικονομικών; 4. Σκοπεύει η κυβέρνηση να συνεχίσει τις εξαιρέσεις στον τρόπο επιλογής των γενικών διευθυντών, και να εισάγει μια πρωτοφανή ακόμα και για τα ελληνικά δεδομένα κομματική παρέμβαση στην διοικητική ιεραρχία; Αν όχι, πότε θα αποσύρει τις επίμαχες διατάξεις με τις οποίες εισήγαγε τέτοιες κομματικές παρεμβάσεις στους πρώτους μήνες διακυβέρνησής της; Επιπλέον ερωτάται ειδικά ο Υπουργός Εσωτερικών: 5. Καταστρατηγείται η αρχή της ισότητας όταν πληρώνονται οι θέσεις ευθύνης στη Δημόσια Διοίκηση βάσει δύο ή περισσότερων συστημάτων επιλογής; 6. Πόσες κατηγορίες προϊσταμένων και για πόσο χρονικό διάστημα θα έχει η Δημόσια Διοίκηση, με βάση και την προτεινόμενη τροποποίηση αλλά και τις υφιστάμενες διατάξεις, με όποιες συνέπειες έχει αυτό για την αποτελεσματικότητα της εκτός από τη ενδεχόμενη παραβίαση της αρχής της ισότητας; 7. Σκοπεύει να επεξεργαστεί μια πρόταση που διασφαλίζει ένα σταθερό αδιάβλητο και αξιοκρατικό σύστημα επιλογής προϊσταμένων το οποίο δε θα διαταράσσεται από εκλογικούς κύκλους, οργανικές αλλαγές, βολικές μεταβατικές διατάξεις και τις προαιρέσεις του εκάστοτε Υπουργού;" Comments are closed.
|
Αρχείο
April 2024
|